RC HELIKOPTER KEZDŐKNEK, AMATŐRÖKNEK ÉS PROFIKNAK

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) kezdőknek (GYIK) heliport radar pilóták színes kapcsolat
Nyomtatható változat
2011. december 16. 21:55

Mikro- és játékhelikopterek

Teszteltük a kistestvéreket

Mikro- és játékhelikopterek
Mikro- és játékhelikopterek

Sokan kerestek meg minket azzal, hogy milyen helikoptert vegyenek, ha nem akarnak komolyabban foglalkozni a repüléssel, de azért valami forgószárnyas eszközzel szeretnének időt múlatni, esetleg a gyereknek örömöt szerezni. Így jól jött a lehetőség, hogy a Speedshop kínálatában megjelenő helikoptereket a kérésnek eleget téve egy gyors tesztnek vessük alá.

Tesztünk nem volt annyira mélyreható szervizelhetőséget vagy alkatrész-ellátottságot tekintve, elsődlegesen a használhatóságra voltunk kíváncsiak. Mindegyik helikopter 3 csatornás, giroszkóppal szerelt koaxiális helikopter volt - ezeket nevezik egyes helyeken 3,5 csatornás (sic) helikopternek. A méret az egészen pici, alig 20 cm-es géptől a 80 cm hosszú helikopterig terjedt.

WT WD0530GFD - Salvation 30
két helikopter egy csomagban - kb. 20 ezer forint

Az összes gép közül ezek voltak a legkisebbek, nem mellesleg a legeltaláltabb változatok. Masszív szerkezet - helikopterhez mérten - pontos összeszerelés jellemzi a kipróbált darabot. Mentes volt mindenféle kelletlen rezonanciától, jól irányítható, 3 csatornás koax helikopterhez képest meglepően jó reakciókkal. A 3 csatornás infrás távirányító Mode 4-es kiosztású, így a Mode 2-höz szokott kéznek elsőre idegen, de gyorsan megszokható.

Salvation 30
Salvation 30

A helikopterek masszív felépítésének köszöhetően akár a nagyobb eséseket is jól viseli, csak a függönyben vergődni nem szabad hagyni. Komolyabb sérülést okozni a helikopter jellemzően nem képes, így ideális lehet játék célra, vagy a repülés és távirányítás alapjait elsajátítani akár nagyobb gyereknek is.

A dobozban található két helikopter akár egymással csatázni is képes - persze ehhez először kellő rutint kell szerezni az irányítás terén - le lehet lőni az ellenfelet, persze csak virtuálisan.

A gépeket szigorúan csak beltérre ajánljuk, mivel szélre nagyon érzékenyek (már a szellő is gondot okoz), ráadásul az infrás kommunikációt a napsütés szétveri, az irányítást lehetetlenné teszi. 

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

WT WD0514G - Salvation 14
közepes méretű koaxiális helikopter - kb. 25 ezer forintért

A helikopter akár kültéri használatra is alkalmas, bár a legkisebb szél is ellenség, ezért csak szélcsendes időben javasolt a falakon kívüli repülés. Könnyedén megszokható, jól irányítható. Oldalirányú elmozdulásra, elcsúszásra hajlamosabb, mint az előző helikopter, de az akaratlan elfordulásokat a beépített giroszkóp kiválóan tartja.

Salvation 14
Salvation 14

A helikopter részét képezi egy beépített kamera, amelt egy 512 MB-os Micro SD kártyára rögzíti a repülés képeit. Nem szabad full HD minőségre számítani, de élvezhető mozit lehet vele készíteni. Szerkezete masszív, a különböző kisebb erőhatásokat, eséseket jól tolerálja.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagFél csillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag

WT WD0523G - Salvation 23
Nagy méretű, koaxiális helikopter - kb 18 ezer forint

A helikopter méretei és arányai egy T-Rex 450-es helikopterre emlékeztetnek. Ugyanez mondható el a vázszerkezetről is, aminek még a formavilága is kísértetiesen a 450-estől származik. De ez egy koax helikopter fixed pitch rotorral, azaz az emelkedést nem állásszöggel változtatjuk, hanem a rotorok fordulatszámának változásával. A lapátok sebessége értelemszerűen meg se közelíti a hasonló méretű de valódi modellhelikopter T-Rex 450-esét, de egyáltalán nem veszélytelen. Már ránézésre is komolyabb sérüléseket tud okozni, ezért kizárólag kültéren, nagyobb szabad területen használható. A koaxiális rotorátmérő 63 (!) cm.

Salvation 23
Salvation 23

Ez és az e fölötti méret az, ami viszont már a koax kiépítéshez nem igazán alkalmas. Ez persze nem a rotor elrendezésére értendő, hanem a stabilizáció megvalósítására, vagyis ebben a méretben a vezetetlen, stabilizációs szerepeket betöltő felső rotorkör miatt a helikopter vagy túl instabil, vagy túl nagy a tehetetlensége, akkor viszont lomha a reakciója. Ilyen méretben ez a mechanikus megvalósítás sajnos a vezethetőség rovására megy.

A helikopter ehhez mérten minimum alapos, stabil koaxos tudást igényel kellő óvatossággal kiegészítve. Még nekem is gépészkedni kellett a gép irányításáért. A helikopter impozáns látványt nyújt, de a méretei miatt kényelmetlenül lassan reagál az oldalirányú változásokra, valamint az elevator irányításra. Az akaratlan elfordulásokkal szemben a giroszkóp nagyon jól tartja a helikoptert, de az összhangban a billegős, instabil viselkedés akár ijesztő is lehet.

Méretei miatt fajlagosan nagy erőt kell kifejtenie a lapátoknak, ezért törésre, sérülésre hajlamos. Az alacsony rotorfordulatszám okán szélre rosszul reagál, már kis szélben is repülhetetlen, képtelen a szél hatásait ledolgozni. Kezdőknek egyáltalán nem ajánlott, a haladóknak meg nem fogja azt az élményt nyújtani, amit a hasonló méretű 450-es helikopterek bármelyike.

Nem is igazán lehet egy lapon említeni a hasonló méretű rc helikopterekkel (akár a T-Rex 450-nel, vagy a Mini Titan 325-tel), hiszen méreteitől eltekintve a két teljesen külön kategóriáról beszélünk. Ez egy játék, bár kétségtelenül a veszélyesebb fajtából, míg az rc helikopterek egyáltalán nem tartoznak a játék kategóriába, viszont teljesen helikopterként viselkednek. Sajnos talán ez a másik ok, amiért az ember sandán néz rá, mert méretei miatt megtévesztő, a laikusokban azt az érzést válthatja ki, hogy ez után a gép után egy átlagos 450-es helikopter sem lehet kihívás, így könnyen egy baleset áttételes kiváltó oka lehet. Éppen ezért fontos kihangsúlyozni, hogy hiába a hasonló méret, a két gépcsalád - a Salvation és a 450 RC helikopterek - között egy hatalmas vezetéstechnikai és működésbeli szakadék tátong.

Irányíthatóság: Csillag
Biztonság: CsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: Fél csillag

WT WD0510G - Salvation 10
Közepes méretű, kül- és beltéri helikopter - kb 25 ezer forint

Az előző helikopter után ez a gép egy kissé könnyebbnek bizonyult. Méreteire jellemző, hogy megközelítőleg 40 cm a törzshossz - hogy az előző, szerencsétlen sorozatot folytassam, arányai egy 250-es méretű gép arányaihoz igazodnak. Kevésbé ijesztő, jóval könnyebben irányítható helikopter, bár az irányítása kissé aránytalan. Gyorsan, pontosan reagál az oldalkormányra, a fordulásokat óraműként hajtja végre, de a méretei már lomhává teszik az önmagát stabilizáló rotorkör számára. Ezért lassan indul meg, de ha elindult, nehéz megállítani. Ha oldalirányba kitör, aileron vezérlés hiányában a pitch irányú meghúzással ki lehet venni, de ezt egy kezdőnek, aki most ismerkedik az irányokkal nehéz elmagyarázni.

Salvation 10
Salvation 10

Beltérre - főleg kezdőnek - egyáltalán nem ajánlott. Kültéren is szükséges lehet egy legalább 20-25 négyzetméteres szabad terület az ismerkedéshez, mert a kitörés miatt az elején többször fogjuk eldobni. Ez az a mérethatár, amit koaxiális helikopterrel nem lépnék át, ennél nagyobbat ezzel a rotormechanikával sem gyártani, sem használni nem lenne szabad.

Ha azonban kültérre keresünk jó szórakozási lehetőséget akkor a Salvation 14 mellett ez lehet a másik megfelelő eszköz. Kellő odafigyelés és önuralom mellett annyira nem könnyű tönkretenni. 

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagFél csillag
Ár/érték: CsillagCsillagFél csillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillag

WT XP3140 - Cyroscope Koax helikopter - kb 15 ezer forint
EC-135 ruhában

Utolsó helikopterünk az igazi műkedvelők kedvence lehet. Ennek helikopteres a megjelenése, hiszen a népszerű Eurocopter EC-135-ről mintázták a sárkányszerkezetet, még a fenestron imitáció is rajta van. A hátsó légcsavar szolídan bújik meg a függőleges vezérsík tetején, szinte észrevehetetlen.

Cyroscope EC-135
Cyroscope EC-135

Ha a formájában kigyönyörködtük magunkat, jöhet a tesztrepülés. A gép a méretei ellenére nagyon eltalált, pontos, jól repülhető, akár kezdők is a kezdükbe vehetik. A vezérlése egyáltalán nem aránytalan, teljesen jó arányban vannak az egyes karok hatásai, az oldalkormányra hasonlóan reagál, mint az elevatorra, vagy a pitch-re. Elsősorban beltéri használatra ajánlott, de szélcsendes idő esetén akár egy kisebb kertben is jó szórakozás lehet. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt ajánlható. Hátrányként a kissé rideg műanyag mondható, ami a többi géphez képest jobban törik, így a baleseteket kevésbé tolerálja.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

Összesítés

A Speedshop szinte mindegyik modellhez magyar nyelvű leírást mellékel, amik a netről is letölthetők. A leírások jól érthetők, bár néhány ponton a fogyasztóvédelem megnyugtatására, a jogszabályok betartására inkább alkalmasak, mint érdemi információ szolgáltatására. A Salvage 30-on kívül mindegyik rádióhullámmal irányított, analóg rádióval szállított eszköz, ennek ellenére sehol nem találtam a leírásokban a frekvenciaütközés lehetőségére utalást. Ez kevésbé veszélyes az adott modellek szempontjából, de az újdonsült felhasználó nincs a tudatában annak, hogy a rádiója más modellt is elindíthat, ezzel akár súlyos balesetet is okozhat. Ez különösen azért problémás, mert a szállított gépek mindegyike 27 MHz-en üzemel, amely frekvenciát az RC autósok még mindig előszeretettel használják.

A LiPo akkumulátorokra vonatkozó leírás sem teljesen úgy igaz, ahogy az a leírásban benne van, de ezzel kapcsolatban inkább ezt a cikket ajánlom az érdeklődők figyelmébe, annál is inkább, mert mindegyik modellben egy vagy két cellás LiPo pakkok üzemelnek.

Sokat fejlődött a koaxos technológia az utóbbi pár évben. A gépek sokkal pontosabbak, stabilabbak, mint akár 3-4 évvel ezelőtt. A helikopterek szinte mindegyike alkalmas arra, hogy egy kezdő, akár teljesen tapasztalatlanul a kezébe vegye, nem ideértve a Salvation 23-at. Sajnos itt megint ki kell térjek a leírásokban levő egyik hiányosságra: mivel a leírás csak a legalapabb dolgokra tér ki, kezdőknek esetleg jól jön egy tapasztaltabb segítség. Sehol nincs utalás a légpárnára, ellenben első lépésnek a leírás a talajközeli repülést ajánlja magassági minimum nélkül, így beleirányítja a  légpárnába az új tulajdonost, aki viszont a helikopter műszaki hibának fogja vélni a párnahatást, a talajközeli elcsúszásokat.

Ugyanakkor nagy előny, hogy a Speedshop nem csak a helikoptereket, hanem a kapcsolódó alkatrészeket is szállítja, így a javítás megoldható. Ha a cég az alkatrészek utánpótlását tartósan tudja biztosítani, a helikopterek többsége jó, esetenként egészen jó választás.

pgpetike 

Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Javítás, helyreállítás
  • Beállítás
  • Berepülés
  • Szaktanácsadás
  • Szimulátoros oktatás
  • Bemutató, demonstrációs repülés
  • Molinó, zászló vontatása helikopterrel
  • Légi fotózás, filmezés
  • Oktatás, oktatórepülés

további információk...

Telefon: 30/235-8690
Hétfőtől-péntekig, reggel 9-től este 6-ig

Illetve Skype segítségével, amikor elérhetők vagyunk a fenti időtartamon túl is:

Linkek

Társoldalak - linkajánló

Forgószárny blog

Forgószárny blog

Alapvetően kezdőknek vagy csak érdeklődőknek szóló webnapló. Kevesebb technikai részlettel, több életérzéssel. A célja, hogy kedvet csináljon, felvilágosítson.

Happycopter

Happycopter

Eljárásszimulátor helikopterre

Próbáld ki a helikoptervezetés élményét kockázatok nélkül. Ülj be a pilótaülésbe szállj fel, és próbáld ki magad egy helikopter pilótaülésében.

LHSN.HU

Légi Huszárok Szolnok
Az MH. 86. Szolnoki Helikopter Bázis életét bemutató weboldal. Rengeteg videó, fénykép, információ az igazi forgószárnyas világból.
BHS HELICOPTER

BHS HELICOPTER

BHS Hungary Kft.

Helikopteres repülés, légitaxi, élményrepülés, pilóta képzés helikopterre. A BHS Hungary Kft. Robinson R-22 és R-44-es helikoptereivel áll mindenki rendelkezésére.

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
adatvédelmi nyilatkozat | jogi közlemények | publikációs lehetőségek | impresszum