Nyomtatás
Mikro- és játékhelikopterek

Mikro- és játékhelikopterek

Teszteltük a kistestvéreket

Sokan kerestek meg minket azzal, hogy milyen helikoptert vegyenek, ha nem akarnak komolyabban foglalkozni a repüléssel, de azért valami forgószárnyas eszközzel szeretnének időt múlatni, esetleg a gyereknek örömöt szerezni. Így jól jött a lehetőség, hogy a Speedshop kínálatában megjelenő helikoptereket a kérésnek eleget téve egy gyors tesztnek vessük alá.


RCHELICOPTER.HU logo
2011. december 16. 21:55
> Nyitólap

Mikro- és játékhelikopterek

Teszteltük a kistestvéreket

Mikro- és játékhelikopterek
Mikro- és játékhelikopterek

Sokan kerestek meg minket azzal, hogy milyen helikoptert vegyenek, ha nem akarnak komolyabban foglalkozni a repüléssel, de azért valami forgószárnyas eszközzel szeretnének időt múlatni, esetleg a gyereknek örömöt szerezni. Így jól jött a lehetőség, hogy a Speedshop kínálatában megjelenő helikoptereket a kérésnek eleget téve egy gyors tesztnek vessük alá.

Tesztünk nem volt annyira mélyreható szervizelhetőséget vagy alkatrész-ellátottságot tekintve, elsődlegesen a használhatóságra voltunk kíváncsiak. Mindegyik helikopter 3 csatornás, giroszkóppal szerelt koaxiális helikopter volt - ezeket nevezik egyes helyeken 3,5 csatornás (sic) helikopternek. A méret az egészen pici, alig 20 cm-es géptől a 80 cm hosszú helikopterig terjedt.

WT WD0530GFD - Salvation 30
két helikopter egy csomagban - kb. 20 ezer forint

Az összes gép közül ezek voltak a legkisebbek, nem mellesleg a legeltaláltabb változatok. Masszív szerkezet - helikopterhez mérten - pontos összeszerelés jellemzi a kipróbált darabot. Mentes volt mindenféle kelletlen rezonanciától, jól irányítható, 3 csatornás koax helikopterhez képest meglepően jó reakciókkal. A 3 csatornás infrás távirányító Mode 4-es kiosztású, így a Mode 2-höz szokott kéznek elsőre idegen, de gyorsan megszokható.

Salvation 30
Salvation 30

A helikopterek masszív felépítésének köszöhetően akár a nagyobb eséseket is jól viseli, csak a függönyben vergődni nem szabad hagyni. Komolyabb sérülést okozni a helikopter jellemzően nem képes, így ideális lehet játék célra, vagy a repülés és távirányítás alapjait elsajátítani akár nagyobb gyereknek is.

A dobozban található két helikopter akár egymással csatázni is képes - persze ehhez először kellő rutint kell szerezni az irányítás terén - le lehet lőni az ellenfelet, persze csak virtuálisan.

A gépeket szigorúan csak beltérre ajánljuk, mivel szélre nagyon érzékenyek (már a szellő is gondot okoz), ráadásul az infrás kommunikációt a napsütés szétveri, az irányítást lehetetlenné teszi. 

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

WT WD0514G - Salvation 14
közepes méretű koaxiális helikopter - kb. 25 ezer forintért

A helikopter akár kültéri használatra is alkalmas, bár a legkisebb szél is ellenség, ezért csak szélcsendes időben javasolt a falakon kívüli repülés. Könnyedén megszokható, jól irányítható. Oldalirányú elmozdulásra, elcsúszásra hajlamosabb, mint az előző helikopter, de az akaratlan elfordulásokat a beépített giroszkóp kiválóan tartja.

Salvation 14
Salvation 14

A helikopter részét képezi egy beépített kamera, amelt egy 512 MB-os Micro SD kártyára rögzíti a repülés képeit. Nem szabad full HD minőségre számítani, de élvezhető mozit lehet vele készíteni. Szerkezete masszív, a különböző kisebb erőhatásokat, eséseket jól tolerálja.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagFél csillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag

WT WD0523G - Salvation 23
Nagy méretű, koaxiális helikopter - kb 18 ezer forint

A helikopter méretei és arányai egy T-Rex 450-es helikopterre emlékeztetnek. Ugyanez mondható el a vázszerkezetről is, aminek még a formavilága is kísértetiesen a 450-estől származik. De ez egy koax helikopter fixed pitch rotorral, azaz az emelkedést nem állásszöggel változtatjuk, hanem a rotorok fordulatszámának változásával. A lapátok sebessége értelemszerűen meg se közelíti a hasonló méretű de valódi modellhelikopter T-Rex 450-esét, de egyáltalán nem veszélytelen. Már ránézésre is komolyabb sérüléseket tud okozni, ezért kizárólag kültéren, nagyobb szabad területen használható. A koaxiális rotorátmérő 63 (!) cm.

Salvation 23
Salvation 23

Ez és az e fölötti méret az, ami viszont már a koax kiépítéshez nem igazán alkalmas. Ez persze nem a rotor elrendezésére értendő, hanem a stabilizáció megvalósítására, vagyis ebben a méretben a vezetetlen, stabilizációs szerepeket betöltő felső rotorkör miatt a helikopter vagy túl instabil, vagy túl nagy a tehetetlensége, akkor viszont lomha a reakciója. Ilyen méretben ez a mechanikus megvalósítás sajnos a vezethetőség rovására megy.

A helikopter ehhez mérten minimum alapos, stabil koaxos tudást igényel kellő óvatossággal kiegészítve. Még nekem is gépészkedni kellett a gép irányításáért. A helikopter impozáns látványt nyújt, de a méretei miatt kényelmetlenül lassan reagál az oldalirányú változásokra, valamint az elevator irányításra. Az akaratlan elfordulásokkal szemben a giroszkóp nagyon jól tartja a helikoptert, de az összhangban a billegős, instabil viselkedés akár ijesztő is lehet.

Méretei miatt fajlagosan nagy erőt kell kifejtenie a lapátoknak, ezért törésre, sérülésre hajlamos. Az alacsony rotorfordulatszám okán szélre rosszul reagál, már kis szélben is repülhetetlen, képtelen a szél hatásait ledolgozni. Kezdőknek egyáltalán nem ajánlott, a haladóknak meg nem fogja azt az élményt nyújtani, amit a hasonló méretű 450-es helikopterek bármelyike.

Nem is igazán lehet egy lapon említeni a hasonló méretű rc helikopterekkel (akár a T-Rex 450-nel, vagy a Mini Titan 325-tel), hiszen méreteitől eltekintve a két teljesen külön kategóriáról beszélünk. Ez egy játék, bár kétségtelenül a veszélyesebb fajtából, míg az rc helikopterek egyáltalán nem tartoznak a játék kategóriába, viszont teljesen helikopterként viselkednek. Sajnos talán ez a másik ok, amiért az ember sandán néz rá, mert méretei miatt megtévesztő, a laikusokban azt az érzést válthatja ki, hogy ez után a gép után egy átlagos 450-es helikopter sem lehet kihívás, így könnyen egy baleset áttételes kiváltó oka lehet. Éppen ezért fontos kihangsúlyozni, hogy hiába a hasonló méret, a két gépcsalád - a Salvation és a 450 RC helikopterek - között egy hatalmas vezetéstechnikai és működésbeli szakadék tátong.

Irányíthatóság: Csillag
Biztonság: CsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: Fél csillag

WT WD0510G - Salvation 10
Közepes méretű, kül- és beltéri helikopter - kb 25 ezer forint

Az előző helikopter után ez a gép egy kissé könnyebbnek bizonyult. Méreteire jellemző, hogy megközelítőleg 40 cm a törzshossz - hogy az előző, szerencsétlen sorozatot folytassam, arányai egy 250-es méretű gép arányaihoz igazodnak. Kevésbé ijesztő, jóval könnyebben irányítható helikopter, bár az irányítása kissé aránytalan. Gyorsan, pontosan reagál az oldalkormányra, a fordulásokat óraműként hajtja végre, de a méretei már lomhává teszik az önmagát stabilizáló rotorkör számára. Ezért lassan indul meg, de ha elindult, nehéz megállítani. Ha oldalirányba kitör, aileron vezérlés hiányában a pitch irányú meghúzással ki lehet venni, de ezt egy kezdőnek, aki most ismerkedik az irányokkal nehéz elmagyarázni.

Salvation 10
Salvation 10

Beltérre - főleg kezdőnek - egyáltalán nem ajánlott. Kültéren is szükséges lehet egy legalább 20-25 négyzetméteres szabad terület az ismerkedéshez, mert a kitörés miatt az elején többször fogjuk eldobni. Ez az a mérethatár, amit koaxiális helikopterrel nem lépnék át, ennél nagyobbat ezzel a rotormechanikával sem gyártani, sem használni nem lenne szabad.

Ha azonban kültérre keresünk jó szórakozási lehetőséget akkor a Salvation 14 mellett ez lehet a másik megfelelő eszköz. Kellő odafigyelés és önuralom mellett annyira nem könnyű tönkretenni. 

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagFél csillag
Ár/érték: CsillagCsillagFél csillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillag

WT XP3140 - Cyroscope Koax helikopter - kb 15 ezer forint
EC-135 ruhában

Utolsó helikopterünk az igazi műkedvelők kedvence lehet. Ennek helikopteres a megjelenése, hiszen a népszerű Eurocopter EC-135-ről mintázták a sárkányszerkezetet, még a fenestron imitáció is rajta van. A hátsó légcsavar szolídan bújik meg a függőleges vezérsík tetején, szinte észrevehetetlen.

Cyroscope EC-135
Cyroscope EC-135

Ha a formájában kigyönyörködtük magunkat, jöhet a tesztrepülés. A gép a méretei ellenére nagyon eltalált, pontos, jól repülhető, akár kezdők is a kezdükbe vehetik. A vezérlése egyáltalán nem aránytalan, teljesen jó arányban vannak az egyes karok hatásai, az oldalkormányra hasonlóan reagál, mint az elevatorra, vagy a pitch-re. Elsősorban beltéri használatra ajánlott, de szélcsendes idő esetén akár egy kisebb kertben is jó szórakozás lehet. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt ajánlható. Hátrányként a kissé rideg műanyag mondható, ami a többi géphez képest jobban törik, így a baleseteket kevésbé tolerálja.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagFél csillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

Összesítés

A Speedshop szinte mindegyik modellhez magyar nyelvű leírást mellékel, amik a netről is letölthetők. A leírások jól érthetők, bár néhány ponton a fogyasztóvédelem megnyugtatására, a jogszabályok betartására inkább alkalmasak, mint érdemi információ szolgáltatására. A Salvage 30-on kívül mindegyik rádióhullámmal irányított, analóg rádióval szállított eszköz, ennek ellenére sehol nem találtam a leírásokban a frekvenciaütközés lehetőségére utalást. Ez kevésbé veszélyes az adott modellek szempontjából, de az újdonsült felhasználó nincs a tudatában annak, hogy a rádiója más modellt is elindíthat, ezzel akár súlyos balesetet is okozhat. Ez különösen azért problémás, mert a szállított gépek mindegyike 27 MHz-en üzemel, amely frekvenciát az RC autósok még mindig előszeretettel használják.

A LiPo akkumulátorokra vonatkozó leírás sem teljesen úgy igaz, ahogy az a leírásban benne van, de ezzel kapcsolatban inkább ezt a cikket ajánlom az érdeklődők figyelmébe, annál is inkább, mert mindegyik modellben egy vagy két cellás LiPo pakkok üzemelnek.

Sokat fejlődött a koaxos technológia az utóbbi pár évben. A gépek sokkal pontosabbak, stabilabbak, mint akár 3-4 évvel ezelőtt. A helikopterek szinte mindegyike alkalmas arra, hogy egy kezdő, akár teljesen tapasztalatlanul a kezébe vegye, nem ideértve a Salvation 23-at. Sajnos itt megint ki kell térjek a leírásokban levő egyik hiányosságra: mivel a leírás csak a legalapabb dolgokra tér ki, kezdőknek esetleg jól jön egy tapasztaltabb segítség. Sehol nincs utalás a légpárnára, ellenben első lépésnek a leírás a talajközeli repülést ajánlja magassági minimum nélkül, így beleirányítja a  légpárnába az új tulajdonost, aki viszont a helikopter műszaki hibának fogja vélni a párnahatást, a talajközeli elcsúszásokat.

Ugyanakkor nagy előny, hogy a Speedshop nem csak a helikoptereket, hanem a kapcsolódó alkatrészeket is szállítja, így a javítás megoldható. Ha a cég az alkatrészek utánpótlását tartósan tudja biztosítani, a helikopterek többsége jó, esetenként egészen jó választás.

pgpetike