RC HELIKOPTER KEZDŐKNEK, AMATŐRÖKNEK ÉS PROFIKNAK

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) kezdőknek (GYIK) heliport radar pilóták színes kapcsolat
Nyomtatható változat
2011. január 30. 15:11

AVCS Giroszkópok beállítása

Futaba GY401, GAUI 210, GY400, stb...

Futaba GY401 giroszkóp
Futaba GY401 giroszkóp

A legelterjedtebb és egyben a legkönnyebben beállítható giroszkópokon van két kapcsoló és két potméter. Ezzel nagyjából ki is merült a beállítási lehetőség. De mégse olyan egyszerű ezeket sem felszerelni, sem beüzemelni. A legtöbben el is akadnak vele, vagy helytelenül végzik el, és ennek az eredménye egy tisztességes törés, vagy hosszas szenvedés, de a helikopter csak nem jó.

Mivel a modellhelikopter tömege kicsi, az alkalmazott fordulatszám viszont magas, esélyünk sincs arra, hogy a helikopterben keletkező nyomatékváltozásokat saját magunk korrigáljuk, mint az 1:1-es helikopterek pilótái. Helyettünk ezt a giroszkóp végzi el.

Most a rengeteg elmélettől tekintsünk el. Ha valakit érdekel a giroszkópok működése és a pontos történetük, Ramo, a modellhelikopterek nagymestere, egy nagyon részletes cikket jelentetett meg a témában. Úgyhogy mi nézzük most a gyakorlatot.

Az első feladat a giroszkóp megfelelő elhelyezése. A helikopteren olyan helyre tegyük, ahol valamennyire védve van egy esetleges törés alkalmával. Ideális lehet a farokcső-befogó teteje, illetve az alja. A tetején nem lóg, az aljáról viszont egy csúnyább törés alkalmával sem tudja leverni a letörő rotorlapát. Megfelelő lehet a vázon belül, illetve alkalmasint az akkumulátor alatt a gép orrában. Az elhelyezéskor arra kell figyelnünk, hogy a gyártó mit adott meg iránynak. A legtöbb giroszkóp esetében teljesen mindegy, hogy oldalirányban hogyan forgatjuk, mivel a giroszkóp elfordulást érzékel, de vannak kényesebb gyártók. Az egyetlen megkötés azonban csak az szokott lenni, hogy  a giroszkóp felső lapja vagy felfelé vagy lefelé nézzen.

A megfelelő elhelyezés
A megfelelő elhelyezés

A giroszkópot közvetlenül a géphez rögzíteni nem szabad. Valamilyen rezgéscsillapító gumi vagy szivacs szükséges a giroszkóp és a gép közé. Amit eredetileg hozzá adnak, az a legjobb, de ha ilyenünk nincs. Giroszkóp szivacsot vagy gumit modellboltokban vásárolhatunk. Azonban ezeknek a ragacsoknak különböző lágyságuk illetve rugalmasságuk van. A legtöbb giroszkóp nem követel meg túl lágy rögzítést, de vannak kényesebbek (pl.: Curtis Youngblood Solid-G), amiknek a nagyon vékony vagy merev ragacs nem igazán kedvez. Ha közvetlenül a géphez rögzítjük a giroszkópot, akkor a vázban levő rezgések az érzékelőket megzavarják, az irányítás instabillá, kiszámíthatatlanná válik.

Következő lépés, hogy beállítjuk a giroszkópon az alkalmazott farokszervó fajtáját. Ezeknél a giróknál két fajta közül választhatunk: analog vagy digital. Ezt a kis mikrokapcsoló segítségével választjuk ki. A megfelelő felirat felé kapcsoljuk a kapcsolót: DS a digital, a másik az analog. Nagyon fontos, hogy ezt azelőtt tegyük meg, mielőtt a helikoptert áram alá helyeznénk, mert helytelen beállítással a farokszervó nagyon gyorsan a múlté válhat egy kis füst kíséretében. A későbbiekben lesz még szükség egy-két beállításra, úgyhogy már most tekerjük 140%-ra  Limit és 100%-ra a Delay potmétereket. Vagyis legyen mindkét potméter maximumra állítva.

A mikrokapcsolók, amiket csavarhúzóval vagy tűvel kapcsolhatunk át
A mikrokapcsolók, amiket csavarhúzóval vagy tűvel kapcsolhatunk át

Aztán kössük be a giroszkópot a vevőbe. A vevő vagy rádió leírása megadja, melyik csatornákra kell bedugni a csatlakozókat. Ez általában a 4-es (oldalkormány vagy rudder) és az 5-ös (gear vagy gyro). A giroszkóp csatlakozói közül azt kell az oldalkormányra dugni, amelyikben három vezeték van, a giroszkóp érzékenységét egyetlen éren oldják meg. Ha nem így van a kábelkiosztás, akkor a giroszkópon a megfelelő csatlakozókat jelölik (pl.: kék kábele van az érzékenységnek).

Ha ezekkel megvagyunk, beköthetjük a farokszervót a giroszkópba. Aztán programozzuk be a rádiónkat úgy, hogy legalább az egyik giroszkóp-érzékenység RATE módban legyen (nem íránytartó azaz nem Head-Lock). Ennek módját a rádiónk leírása tartalmazza. Az érték legyen 50%-on. Például Futaba 7C rádió esetén az érték legyen N 50%-on. Ez azért fontos, mert a mechanikai középpont beállításakor a helikoptert elmozdíthatjuk. Ha iránytartó módban próbáljuk meg a beállítást elvégezni, akkor sosem lesz az eredmény megfelelő. Rate módban a farokszervó mindig középre áll vissza. Ennek okát nem részletezném, Ramonál ez pontosan le van írva.

A mehanikai középpont beállítása előtt azonban néhány szó a szervókarról. Alapigazság, hogy a kerek szervótányér a legellenálóbb az oldalirányú erőkkel szemben, így ez a legideálisabb választás. Azonban ha ez nem adott, akkor tulajdonképpen akármelyik kar megteszi. A gömbfej távolsága már ravaszabb kérdés. A középponthoz legközelebbi olyan lyukba tegyük bele a gömbfejet, amelyikben a szervókar mozgása nem korlátozott, tehát a gömb nem akad el semmiben, és a szervókar a teljes mozgásával a farokrotor állásszög-vezérlő végig tudja járni a teljes tengelyt. Ez egy kissé bonyolult, úgyhogy egyszerűbben: a gömb nem akadhat el, a csúszka hátul pedig végig kell tudjon csúszni. Ha ezek közül egyik vagy másik feltétel nem teljesül, egy furattal kijjebb kell rakni a gömbfejet. Azért kell minél beljebb rakni, mert a szervó annál precízebb, minél közelebb van a középponthoz a gömbfej. Így az ideális legkisebb távolságot kell megtalálni.

A szerelés alatt legalább a lapátokat távolítsuk el, de a legjobb megoldás, ha ilyenkor a motor kábelezését szétszedjük (ilyenkor a helikopter bekapcsoláskor nem csipogja le a programját sem), vagy legalább elhúzzuk a főfogaskeréktől a motort úgy, hogy a motort rögzítő csavarokat meglazítjuk, a motort eltoljuk, majd a csavarokat ismét meghúzzuk. Ezzel biztosítjuk, hogy ha a helikopter motorja véletlenül elindulna, akkor se legyen baleset. Most bekapcsolhatjuk a helikoptert. A szervókar még ne legyen felrakva a szervóra, nehogy eltörjön, sérüljön valami.

Állítsuk be a mechanikai középpontokat. A szervókar legyen a lehető leginkább merőleges a tolórúdra. A farokcsúszó legyen pontosan középen, alul az állásszög-vezérlő legyen derékszögben.

A szervókar legyen derékszögben a tolórúdhoz képest
A szervókar legyen derékszögben a tolórúdhoz képest
A csúszka és a vezérlő legyen derékszögben és középen
A csúszka és a vezérlő legyen derékszögben és középen

Most következhet a kitérés lekorlátozása. Erre azért van szükség, hogy a giroszkóp annyira tolja csak el a faroklapátok állásszögét, amennyire mechanikailag lehetőség van. Ha ezt nem állítjuk be, akkor szélsőséges esetben valami el is törhet, de az garantált, hogy a szervó előbb-vagy utóbb tönkremegy az állandó befeszüléstől. Szép lassan toljuk ki az oldalkormány botját a rádión, amíg a faroklapátok nem kezdenek lassan mozogni. Nézzük meg, hogy mi miatt állnak meg az egyik vagy a másik végen: Ha azért mert felkoppantak, akkor a limit túl nagy értéken áll. Addig kell a 0 felé tekernünk, amíg a szervó már nem tudja felkoppantani a mechanikát egyik oldalon sem.

Ha megfelelő a LIMIT, a csúszka nem koppan fel
Ha megfelelő a LIMIT, a csúszka nem koppan fel

Most jöhetnek a munkairányok. Ellenőrizni kell, hogy a giroszkóp az elmozdulásra jó irányba próbálja-e meg visszatéríteni a gépet. Aminek történnie kell: ha elfordítjuk a helikopter farkát, az elforgatás irányába kell kitérniük a faroklapátok kilépőéleinek. Ha ez fordítva működik, akkor a DIR mikrokapcsolót a másik állásba kell kapcsolni.

Amerre mozdítjuk a gép farkát, arra kell forduljon a kilépőél is a faroklapátokon
Amerre mozdítjuk a gép farkát, arra kell forduljon a kilépőél is a faroklapátokon

Aztán ellenőrizzük, hogy az oldalkormány megfelelő irányba téríti-e ki a helikoptert: amerre húzzuk a botot, arra kell forduljon a kilépőél.

Ha az oldalkormányt (rudder) balra húzzuk, a kilépőélnek is balra kell mozdulni
Ha az oldalkormányt (rudder) balra húzzuk, a kilépőélnek is balra kell mozdulni

Következő lépésben a Delay-t állítjuk be. Alapvetően digitális szervókat használunk farokszervónak, mert azok a megfelelően gyorsak. Digitális szervónál a delay értékét állítsuk egyből 0-ra. Analóg szervónál azoban van késlekedés, így a giroszkópnak meg kell magyarázni, hogy ne pánikoljon, ha egyik vagy másik utasítása nem azonnal hajtódik végre. Jó esetben a szervó leírása megadja ezt az értéket, rossz esetben azonban jön a totózás. Felszállunk vagy próbapad, de a lényeg az, hogy a bot hirtelen elengedésére a faroknak úgy kell megállnia, mint a szögnek. Ha a megállás lassú, nyúlós, a delay magas. Ha a leállás pattogós, tehát a farok ugrál mielőtt megállna, akkor a delay alacsony.

A DELAY beállítása
A DELAY beállítása

A földi beállítások ezennel készen vannak. A giroszkóp érzékenységét kedvünk és a gép igényei szerint állítsuk be. Az érzékenységet 40-50-ról indítsuk iránytartó (Head-lock) módban. Ha gép farka zizeg, az érzékenység magas, ha hirtelen pitch-re elfordul, az érzékenység alacsony. Lassú repülésnél a kisebb értékek megfelelőek lehetnek, de ugyanazok az értékek egy agresszívabb 3D-ben már kevésnek bizonyulhatnak. Meglepő módon erősebb szélben kisebb értékeket használunk, hogy a gép toleránsabb legyen.

Összefoglaló, checklist:

  • Giroszkóp felrakása, potméterek maximumra, szervó fajtája kapcsoló a megfelelő állásba.
  • Giroszkóp, farokszervó bekábelezése, tolórúd, szervókarra gömbfej felszerelése
  • Rádió átállítása RATE módra
  • Helikopter biztonságossá tétele a vétlen felpörgések ellen, áram alá helyezés
  • Szervókar felszerelése, mechanikai középpontok beállítása
  • Kitérések lekorlátozása (LIMIT)
  • Munkairányok ellenőrzése, beállítása elforduláskor, oldalkormány mozgatásakor (DIR)
  • Késleltetés beállítása (DELAY)
  • Rádió beprogramozása
  • Berepülés

 

Típushibák beállításkor:

  • A helikopter akaratlanul felpörög 
  • A szervótípus hibásan lett beállítva a szervó leég
  • A munkairányok ellenőrzésének kimaradása, emiatt a gép fordítva dolgozik, a földön bepörög, törik.
  • A limitek hibásan lettek beállítva, a mechanika feszül, a gömbfej, szervókar, szervó törik
  • A rezgéscsillapítás nem megfelelő, képtelenség a gépnek megfelelő érzékenységet állítani, mindenképpen rázza a farkát.
  • Hátrafelé a gép nem tud repülni, mert a beállítás Rate módban maradt, ilyenkor a gép mindenképpen irányba fordul.
  • A rádió rosszul van beállítva, így a beállítás nem pontos: EPA (End Point Adjustment) legyen 100%-on, trimmek az oldalkormányon legyenek 0 állásban.

 

Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Javítás, helyreállítás
  • Beállítás
  • Berepülés
  • Szaktanácsadás
  • Szimulátoros oktatás
  • Bemutató, demonstrációs repülés
  • Molinó, zászló vontatása helikopterrel
  • Légi fotózás, filmezés
  • Oktatás, oktatórepülés

további információk...

Telefon: 30/235-8690
Hétfőtől-péntekig, reggel 9-től este 6-ig

Illetve Skype segítségével, amikor elérhetők vagyunk a fenti időtartamon túl is:

Linkek

Társoldalak - linkajánló

Forgószárny blog

Forgószárny blog

Alapvetően kezdőknek vagy csak érdeklődőknek szóló webnapló. Kevesebb technikai részlettel, több életérzéssel. A célja, hogy kedvet csináljon, felvilágosítson.

Happycopter

Happycopter

Eljárásszimulátor helikopterre

Próbáld ki a helikoptervezetés élményét kockázatok nélkül. Ülj be a pilótaülésbe szállj fel, és próbáld ki magad egy helikopter pilótaülésében.

LHSN.HU

Légi Huszárok Szolnok
Az MH. 86. Szolnoki Helikopter Bázis életét bemutató weboldal. Rengeteg videó, fénykép, információ az igazi forgószárnyas világból.
BHS HELICOPTER

BHS HELICOPTER

BHS Hungary Kft.

Helikopteres repülés, légitaxi, élményrepülés, pilóta képzés helikopterre. A BHS Hungary Kft. Robinson R-22 és R-44-es helikoptereivel áll mindenki rendelkezésére.

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
adatvédelmi nyilatkozat | jogi közlemények | publikációs lehetőségek | impresszum