RC HELICOPTERS FOR BEGINNERS, ADVANCED AND EXPERTS

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) for beginners (faq) heliport radar pilots funny contact us
Nyomtatható változat
2011. október 17. 12:23

MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis

Bázislátogatás Kecskeméten

MiG-21 emlékmű
MiG-21 emlékmű

Kecskeméten, a repülőbázison jártunk. Néhány rc helikopter pilóta és egy páran az rchelicopter.hu táborából megnézhettünk pár gépet testközelből, szakértő segítséggel. Az Antonov AN-26-os szállítógép, a JAS-39 Gripen, az egyik hadrendből kivont MiG-29-es, egy L-39 Albatros és két forgószárnyas - egy Mi-8 és egy Mi-24 - szerepelt a palettán. A szervezésben nem kis segítséget kaptunk a bázis részéről Sipos József százados, és Póti Antal törzszászlós részéről. Velünk tartott a JetFly magazintól Homoki Nagy Zoli is.

A csapat némi csúszással, 10 óra körül érkezett a bázis kapujához. Parkolást és beléptetést követően az utunk az AN-26-os szállítógéphez vezetett. Az egyik gép rámpája hangtalanul nyílt ki előttünk, és felmehettünk a gép belsejébe. A belmagasság nem túl nagy, a magasabbak kénytelenek voltak fejet hajtani a személyzet előtt. A puritán, de praktikus belső biztonságot sugároz. Érdekes ötvözet a cirill betűs műszerfeliratok a gép belsejében miközben a gép oldalán ezt lehet olvasni: Hungarian Air Force. Az orosz nyelv tudásának hiányában a többség legfeljebb repülős alapismereteknek köszönhetően ismert fel ezt vagy azt a gép pilótafülkéjében. A gépek egyébként többcélú szállító feladatra is alkalmasak, belül könnyen átalakíthatóak, akár kiemelt személy szállítása, akár csapatszállítás, akar ellátmány vagy utánpótlás célba juttatása a küldetés. Az Antonov az egykori szovjet ipar hű tükörképe: egyszerű, de praktikus megoldások, igazán látszik, hogy nem kifejezetten békeidőre, civil szolgálatra szánták.

Ezután átmentünk a repülőtéren levő, kiállított forgószárnyasokhoz. Egymás mellett állt három gép, egy Mi-24, egy Mi-8, és egy Mi-1-es helikopter. A gépek leállított madarak, amiket a kedvünkért ki is nyitottak, a Mi-1-es hadrendből kivont forgószárnyas. Megismerhettük a nagygépes tracking állítás - ahogy ők mondják, egy kúpon futás állítás - rejtelmeit, valamint egyértelművé vált, hogy mi a különbség a Mi-8 és a Mi-17-es helikopter között. Két szembetűnő különbség van: a hajtóművek szívócsatornája előtt egy sztatikus porkiválasztó gomba (PZU) van a Mi-17-en, valamint a 8-asnak baloldali, hátra forgós farokrotorja - nagygépes nyelven: a rep. irányból nézve jobb oldali elõre forgó 3 lapátos faroklégcsavarja -  a 17-esnek jobboldali, előre forgós farokrotorja van - ezt a nagygépes szakemberek így mondják: a rep irányból nézve bal oldali hátrafelé forgó 3 lapátos faroklégcsavarja van. A Mi-1-es elég régen kivonásra került a hadrendből, így azzal kevéssé foglalkoztunk. A másik két helikoptert egyébként még mindig nagyon szeretik a magyar hajózók.

A repülőbázis bejárata
A repülőbázis bejárata

A 24-es vezetői környzete áttekinthető, bár harci helikopterhez mérten nem kicsi, de nem túl tágas, a lövész helye inkább szűkös. Az üzemi fordulata egy ilyen gépnek 248 RPM. A kiállított gép eredeti festéssel lett felújítva.

A 8-as egy igazi légibusz. Tágas belső térrel, a hajózók részére kényelmes, ideális munkahelyekkel. A talaj a lábuk előtt hever le- és felszálláskor - szó szerint. Belül az embert tényleg a busz érzés fogja el, csak nagyobb megállók kellenek a forgószárny miatt. Érdekes különbség a két típus között, hogy a 24-esen lapátok főtartói burkoltak, a 8-ason viszont bő méternyi főtartót láthatunk. A repedéseket a forgószárny főtartóján egészen egyszerűen vizsgálják: adott nyomásra fel kell pumpálni, ha a nyomást nem lehet elérni, repedés van. Ha csökkenni kezd a nyomás a főtartóban, egy kis megfigyelőablakban egy jel - a főtartó sikjából kiemelkedő piros jelzőkatona - jelenik meg. A sérült főtartóval való elemelkedés így szinte 100%-os pontossággal kizárható.

A tracking - nagygépes világban egykúpon futás - beállítása kissé különbözik a mi általunk használt megoldásoktól, de az elv rémesen egyszerű. Egy papírhengert tartanak a forgó lapátok végéhez, amiknek a vége különböző színű krétákkal meg van színezve. Két fordulaton végzik az ellenőrzést, és a cél az, hogy a lapátok egyvonalban színezzék a papírhengert - legfeljebb 20 mm eltérés a megengedett. Az állítás két módon történhet: a linkek hosszának módosításával, azaz a lapátállító rudazat hosszának beszabályzásával  - ahogy nálunk is - illetve a a forgószárny egyes szekcióinak kilépõélén található trimmlapok beállításával.

L-39 Albatros
L-39 Albatros

A helikopterek alaposabb áttanulmányozását követően átmentünk az egyik hangárba, ahol két - hadrendből már kivont - de igazán rendben tartott repülőgép - egy MiG-29-es és egy L-39-es állt. Ezeket kívülről belülről meg lehetett nézni. A MiG-29 igazán kényelmes, nagyon jól belátható gép: műszerezettségét tekintve egyáltalán nem áttekinthetetlen. Érdekes látvány a bot kialakítása, az oroszoktól szokatlan módon odafigyeltek az ergonómiára, és kifejezetten kényelmes, kézre igazított, jó fogású kormányt sikerült kialakítani. Sok autógyártó nem képes egyébként ennyire kényelmes belső teret tervezni.

A MiG-29-es mellett egy Albatros kiképzőgépet nézhettünk még meg, valamint - igaz csak kívülről - de egy Gripent is alaposan szemügyre vehettünk. A szakszemélyzet őszinte elmondása alapján, a Gripen és a MiG-29 szemléletben különbözik. Amennyivel gyengébb erőben a JAS-39, annyival kifinomultabb elektronikai megoldásokban. A két gép egymáshoz viszonyítva nem jobb vagy rosszabb, egyszerűen csak más.

Align T-Rex 700 Nitro Pro
Align T-Rex 700 Nitro Pro
Szimulátor

Délután mi következtünk. Ahogy az óvodában mondani szokás: "ha te megmutatod a tiedet, én is az enyémet". Tartottunk egy bemutatót és egy kis kipróbálási lehetőséget a bázis dolgozóinak, amire a péntek délután ellenére jópáran kíváncsiak voltak. A bátrabbak némi szimulátoros gyakorlást követően trénerrádió segítségével kipróbálhatták a helikopteres repülést "élesben" is. Az oktatásban egy T-Rex 500, egy T-Rex 600 NSP és egy T-Rex 700 NitroPro vett részt.

A bázis melletti tarlón tartottuk a bemutatót, ami ugyan repülési zónán kívül esik, ennek ellenére a bázis közelsége miatt engedélyt kellett kérnünk. Érdekes eredmények születtek, a jelentkezők maguk is meglepődtek, mennyire kell figyelni a gépek irányítására. Volt, aki a szimulátoros próbálkozás után inkább nem vállalta, de jónéhányan kipróbálták. Akik a próbát választották egészen tehetségesnek bizonyultak, volt, akinek összesen kétszer-háromszor kellett belenyúlni a start alatt a mozdulataiba - az igazat megvallva vendéglátónk már több mint 20 órás szimulátoros múltat mondhatott maga mögött, így ő volt a legjobb, de a többiek se maradtak szégyenben.

Köszönjük a lehetőséget az MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak, Kilián Nándor dandártábornok Úrnak, és minden érintettnek, hogy lehetőséget biztosított erre az emlékezetes napra. Ha lesz rá alkalmunk, ismét elmegyünk.

pgpetike

A cikk helikopterekre vonatkozó részénél a szakkifejezések összeállításában és a technikai adatokban Susa Gábornak tartozom köszönettel.

Próbarepülés tréner üzemmódban
Próbarepülés tréner üzemmódban
Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Repairing
  • Setup
  • Maiden flighting
  • Consultation
  • Training via simulator
  • Demonstarion flighting
  • Banner and flag towing with helicopter
  • Photo and video making
  • Training flights

more information...

Phone: +36 30 235 8690
Monday-friday, 9:00 AM - 6:00 PM (CET)

Or with Skype out of working hours too when we are on-line:

Links

Partner sites - recommended links

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
data handling rules | legal declarations | publications | impressum