RC HELICOPTERS FOR BEGINNERS, ADVANCED AND EXPERTS

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) for beginners (faq) heliport radar pilots funny contact us
Nyomtatható változat
2013. április 18. 6:50

Szimulátor - kicsit másképp

Kipróbáltuk a Happycopter helikopter szimulátorát

Happycopter - a szimulátor

Régi terv volt, hogy az RC helikopterek mellett az igazi helikopterekkel is közelebbi kapcsolatba kerüljek, és ez az én esetemben annyit jelent, hogy a botot is a kezembe vehessem, vagyis igazi helikoptert vezessek. Ezt szerencsére már Magyarországon is két módon teheti meg az erre vállalkozó. A hagyományos út, hogy jelentkezik egy próbarepülésre valamelyik helikopteres oktató cégnél, az általam kipróbált pedig a szimulátor.

A hagyományos út - túl azon, hogy többszörösébe kerül a szimulátornak - sok dolgot nem tesz lehetővé az első repülés alkalmával. A pilóta biztonságos magasságba viszi a gépet, majd óvatosan átadja a próbálkozni vágyónak. Minden mozdulatát figyeli, belenyúl ha kell, majd a próbarepülés végeztével átveszi a gépet és leteszi.

A szimulátoron viszont kockázatok nélkül a hajtómű beindításától a leszállásig minden az éppen repülni vágyónak a feladata, vagyis benyomások alapján teljesebb képet kap. A legtöbb ember szembesülhet vele, hogy egy helikoptert porrá törni egyáltalán nem nehéz feladat. Az üzemeltető, Surján András elmondása alapján ötven civilből negyvenkilencnek sikerül ez a mutatvány, és csupán csak egy képes egyben letenni - a Sikorsky S-61 Sea King-et.

A gép külsőleg egy helikopter, de a típusa nem megadott, mivel ezt az eszközt eljárás-szimulátornak hívják, vagyis nem egy adott típus oktatására hivatott, hanem általánosságban a helikopteres repülés tanulható rajta. A zárt kabin felépítése leginkább a Jet Ranger belsejére hasonlít, legalábbis a műszerek elhelyezkedése innen származik. Repülés közben a kabin nem mozog, de az előttünk elterülő panoráma és a rezgéseket visszaadó ülés, a rengeteg impulzus meglehetősen valósághűen visszaadja az érzést, fel sem tűnik, hogy nem dőlünk együtt a géppel. Ilyen tekintetben az egész rendszer összemérhető a jó RC szimulátorokkal: nem képes annyit visszaadni, mint egy több millió dolláros eszköz, azaz nem ad vissza mindent a valóságból, de annyit kapunk, ami elegendő ahhoz, hogy az alapokat, a repülést elsajátítsuk. Ennek megfelelően került kialakításra a szolgáltatás ára is. Ráadásul az átlagember számára még így is több inger jelentkezik, mint amit be tud fogadni.

A szimulátor jelenleg két típust támogat: a Sikorsky S-61 Sea King-et, és a Bell-206 Jet Ranger-t. Jelenleg dolgoznak a Kamov Ka-26-on és a Robinson R22 Beta típusokon. A modellek alapvetően részét képezik a programnak, azonban a műszerezettségüket át kell alakítani olyanra, hogy a szimulátor belsejéhez passzoljon. A kezdők egyértelműen a Sea King-gel repülnek, mert maga a gép jóindulatú, lomha, könnyen vezethető - a többihez képest.

RC pilótaként talán még nagyobb élményt nyújt, hiszen képet ad a nagygépes világról. De nekünk nem szabad elfelejteni: a ciklikus nagyon pici mozdulatokra is reagál, csak nagyon lassan.

A kabin

Maga a szimulátor az X-Plane realisztikus szimulátor szoftverre épül, annak is a 10-es verziója fut a gépen. Hogy mennyire nem egy játékról van szó, azt a a gyártó partnerei is elárulják, hiszen a felhasználók között megtalálható a Nasa, a Boeing, a Cessna, a Cirrus, a Piper és az FAA is. Ahogy az RC szimulátorok realizmusa és képességei között hatalmas különbségek vannak, az igazi gépeket szimuláló szoftverek között is megtalálhatók ezek a különbségek. Összehasonlítva például egy Flight Simulator realizmusával, az az FMS, ez pedig legalább egy neXt vagy egy Phoenix RC. A Flight Simulator-ban bármikor felszállok egy Jet Ranger-rel és le is teszem minden nehézség nélkül, itt azonban az életemért repültem, és becsülettel megküzdöttem azért, hogy egyben letegyem a gépet. Elárulom: sikerült, bár szépnek nem mondanám. A személyes élményeimről azonban a forgószárny blogon számolok be.

A cég jól megközelíthető, közel a Kelenföldi Pályaudvarhoz, akár tömegközlekedéssel is. A repülés élménye ráadásul bárki előtt nyitva, és egyáltalán nem megfizethetetlen árakon. Nagyjából egy óra egy igazi helikopteres repülés árának a töredékébe kerül. Egy óra mindösszesen 15 ezer forint, de akár már 10 percet is repülhetünk mindössze 4000 forintos áron. Összehasonlítva egy egyhajtóműves gázturbinás gép átlag 3-400 ezer forintos légiórájával, tényleg jelentéktelen összegek.

A káros mellékhatás pedig: aki egyszer kipróbálta és szereti a helikopteres repülést, az bizony visszamegy.

Fényképek

Nagyítás Eredeti méret... Silverlight képnéző
  1/7 kép
 
560618_514482995252560_1826231952_n.jpg
A szimulátor belülről
DSCF7512.JPG
Bell Jet Ranger
487353_526010437433149_730052817_n.jpg
Pihenő
DSCF7510.JPG
A helikopter
163314_514482918585901_199426378_n.jpg
A kabin teteje
DSCF7511.JPG
A vezérlőszoftver
406001_526010334099826_1364203329_n.jpg
Innen megy a vezérlés
 
 
 
Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Repairing
  • Setup
  • Maiden flighting
  • Consultation
  • Training via simulator
  • Demonstarion flighting
  • Banner and flag towing with helicopter
  • Photo and video making
  • Training flights

more information...

Phone: +36 30 235 8690
Monday-friday, 9:00 AM - 6:00 PM (CET)

Or with Skype out of working hours too when we are on-line:

Links

Partner sites - recommended links

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
data handling rules | legal declarations | publications | impressum