RC HELICOPTERS FOR BEGINNERS, ADVANCED AND EXPERTS

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) for beginners (faq) heliport radar pilots funny contact us
Nyomtatható változat
2011. május 16. 12:58

Align T-Rex 700

Elektromos és Nitrometán motoros változatok

Align T-Rex 700
Hosszúság (Electro/Nitro): 1328 mm / 1335 mm
Magasság (Electro/Nitro): 415 mm / 450 mm
Főrotor átmérője: 1562-1602 mm
Rotorlapát hossza: 690-710 mm
Farokrotor átmérője: 281 mm
Motorfogaskerék (E/N): 12T / 20
Főfogaskerék (E/N): 115T / 150T
Autorotációs fogaskerék: 104T
Farokrotor fogaskerék: 24T
Meghajtási arányok (E/N): 1:9,58:4,33 / 1:8,2:4,54
Nettó tömeg (E/N): 2980 g / 3200 g
Felszálló tömeg: kb. 4500-4900 g
Akkumulátor (E)/ tankméret (N): 2 × 6S1P 4500mAh / 630cc

A T-Rex 700 a jelenleg elérhető legnagyobb méretű Align helikoptercsalád. Több változata és több különböző felszereltségű készlete is kapható. A T-Rex 700-as nitrometán és elektromos kivitelben egyaránt elérhető. A 700-as a rc heli versenyek egyik sztárja, köszönhetően többek között méretének, és kíváló repülési adottságainak. Magyarországon egyre többen választják a gép valamelyik változatát.

Align T-Rex 700E
Align T-Rex 700E - stock photo

A Nitro változat jóval korábban jelent meg, mint az elektromos kiépítésű modell. A közel két éves "késlekedés" oka az akkumulátorok teljesítményében és árában keresendő. Ekkora méretű helikopterhez, ilyen teljesítményhez korábban nem létezett megfelelő energiaforrás. Az akkumulátorok árának drasztikus csökkenése, és paramétereik jelentős javulása azonban az utóbbi időben lehetővé tette, hogy az elektromos változat ne csak teljesítményben, hanem árban is versenyképes legyen.

Mojzes Józsi demo repülése a III. Proxima kupán

Ezekre a helikopterekre - legyen szó bármelyik változatról - jellemző, hogy nem megvenni nehéz, hanem fenntartani, bár a gépek saját bekerülési ára is meghaladja a 200-250 ezer forintot. Az alkatrészek ára az átlag pilóta számára magas, a legkisebb törés vagy elhasználódás is jelentős kiadásokkal jár. Ennek ellenére akinek egyszer már van, nem válik meg tőle szívesen. Így használtan - Magyarországon egészen biztosan - alig-alig találni egy-egy darabot, azokat is inkább a Nitrós kivitelből.

Bert Kammerer tesztrepülése a V-Blade-del szerelt T-Rex 700N-nel

A helikopter gyárilag hilleres vagy flybarless kivitelben is elérhető, Flybarless kivitelben az Align 3G rendszer jár hozzá. Magyarországon kizárólag rendelésre érhető el annál a két modellboltnál, akik egyáltalán foglalkoznak vele, így szinte kizárólag a külföldi import jöhet szóba. Az alkatrész-ellátásra szintén ez a jellemző. Ha mégis itthon szeretnénk megvásárolni, a gép alapára elektromos változat esetén 300 000 Ft, amely kiszerelés nem tartalmazza a sebességszabályzó elektronikát (ESC) és a szokásos kiegészítőket: vevő, akkumulátor, rádió.

Nitrometán változattal egy start hozzávetőleges ára jelenleg 6-800 forint körül mozog, mivel a .90-es motornak nagy az étvágya. Ugyanakkor ez a start 7-8 perc hosszú átlagos 3D-t tesz lehetővé, míg elektromos kiépítésben a legjobb esetben is legfeljebb 4-5 percünk van. Az kétségtelen, hogy az elektromos változatnál a start ára viszont 200 forint körül van. A nitrometán változathoz 7 csatorna szükséges (a GOV elektronika miatt), míg az elektromos verziónak elegendő a szokásos 6 csatorna.

Mojzes Józsi repül az Align T-Rex 700-zal

Fedélzeti akkumulátor (vevőakkumulátor) nem csak a nitrós változathoz dukál, hanem azt az elektromos helibe is illik beépíteni. Így egy esetleges akksi hiba esetén még irányítható marad a gépünk, és itt bizony igencsak komoly áramok folynak. A helikopterhez legalább 80 amperes szabályzó szükséges, de az nagyon sokszor kevésnek bizonyul, így a 120-160 amperes szabályzó használata sem túlzás. Mindezt 12 cella LiPo használata mellett, aminek a névleges feszültsége is 44,4 V,
míg a teljesen feltöltött állapot 50,4 V feszültséget jelent.

A 700E gyári motorja is 5kW teljesítményű, ami a gép 4,8 kg körüli felszállótömegéhez mérten igencsak brutális teljesítménynek mondható. A 700N változathoz 6LE körüli motorteljesítmény jár. A helikopter egyéb értékei is döbbenetesek. Repülési sebessége 180 km/h ha nitrós, és 200-220 km/h ha elektromos változatról beszélünk. Emelkedési sebessége 25-29 m/s.  Az 1,6 méter átmérőjű lapátok 1800 fordulatot tesznek meg a nitrós, és 2100 fordulatot az elektromos helikopteren minden egyes percben. A helikopter +/- 15° kollektív állásszöggel repülhető, így extrém erős 3D figurák repülésére is alkalmas.

Martin Péter Align T-rex 700 Nitro Pro-ja
Martin Péter T-Rex 700Nitro Pro gépe

Személyes tapasztalatok

Igazi személyes tapasztalatok helyett most inkább élményekről lesz szó, mivel nekem ez a gép még hiányzik a gyűjteményből. Amit a teszten tapasztaltam - idegen géppel és rádióval - nyugodtan mondhatom, hogy lenyűgözött. A gép nem akar leesni a levegőből. Ciklikus reakciói nagyon energikusak és gyorsak. Full kollektívet nem azért nem húz neki az ember, hogy be ne essen a teljesítmény, hanem azért, mert kegyetlenül gyorsan emelkedik. A szélre érzéketlen. Olyan mozgásra képes, amit elmondani nem, csak megtapasztalni lehet.

Ami az irányíthatóságát illeti: Phoenix RC. Amit ott csinál 700-as, az úgy van. A helikopter akkora teljesítményre képes, hogy a pilóta nem hallja, hanem érzi a lapátok hangját. Mindemellett félelmetesen toleráns, de rendkívüli pontosságával az összes vezetési hibát megmutatja. Amit a kisebb változatok jótékonyan elrejtenek, azt ez a helikopter kiemeli: legyen ez egy pici kézremegés, vagy mellényúlás. Mindezt azonban nagyon kellemes, egyáltalán nem ijesztő módon teszi, így igazán oktató jellegű lehet vele a repülés, ha éppenséggel az a célunk. Mivel nagyon jól reagál, és hatalmas erőtartalékok vannak benne, a hibákat abszolőt megbocsátja. Egyáltalán nincs az az érzése a pilótának, hogy elrontottam-összetörtem. Itt majdhogynem kielemezhetem, végiggondolhatom a helyzetet, és még mindig van idő reagálni. Talán ez az a tulajdonság, ami miatt akár bevállalósabb is lehet az ember.

A repülési karakterisztikáját tekintve abszolút oktató jellegű, tanulható gépről beszélhetünk. Ami miatt mégsem adnám kezdő vagy hobbi pilóta kezébe, az a mérete és a teljesítménye: ahogy minket lenyűgöz, a tapasztalatlanabb helikopter-vezetőt megijesztheti, könnyen pánikba kergetheti, és akkor bizony brutális kaszálógép a levegőben.

Összefoglalva a rutinosabb pilótáknak ez a gép bizony ópium. Aki egyszer a birtokában tudhatja, nem ereszti. Akinek meg még nincs, de repült vele, minden mást háttérbe szorítva ezt helyezi a középponba: "kell nekem egy Align T-Rex 700".

Rozen András (Bundian) - T-Rex 700E freestyle
Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Repairing
  • Setup
  • Maiden flighting
  • Consultation
  • Training via simulator
  • Demonstarion flighting
  • Banner and flag towing with helicopter
  • Photo and video making
  • Training flights

more information...

Phone: +36 30 235 8690
Monday-friday, 9:00 AM - 6:00 PM (CET)

Or with Skype out of working hours too when we are on-line:

Links

Partner sites - recommended links

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
data handling rules | legal declarations | publications | impressum