RC HELIKOPTER KEZDŐKNEK, AMATŐRÖKNEK ÉS PROFIKNAK

Blog facebook Twitter Livestream.com YouTube
RC HELI PILOTS DO IT INVERTED
(H) kezdőknek (GYIK) heliport radar pilóták színes kapcsolat
Nyomtatható változat
2012. január 28. 17:45

Salvation teszt II.

Megérkezett a második sorozat

A korábbi játékhelikopter tesztünk folytatódik, ezúttal a Salvation három, eddig még nem tesztelt változatát próbáltuk ki. Most azonban mind a három helikopter egy-egy különleges példány, például a sorozat egyetlen klasszikus rotorelrendezésű helikoptere is most került a kezeink közé, így kicsit több időt szenteltünk a próbáknak. A helikoptereket ezúttal is a Speedshop.hu biztosította.

Ahogy előző alkalommal, most sem a javíthatóság vagy az alkatrészek beszerezhetősége volt a fő szempont, hanem a repülési képességeket, az irányíthatóságot, vagyis a használhatóságot vettük szemügyre. Szerencsénkre nem PR cikket kell írjunk, így a teszt valódi eredményeket tartalmazhat, akár jók azok akár nem. Ígérem, lesz jó is rossz is.

WT WD0536G - Salvation 36
kisméretű, beltéri, 3 csatornás, koaxiális helikopter - kb. 19 000 Ft

A helikopter kisméretű koaxiális szúnyog alig 20 cm-es rotorátmérővel. A tömege nem éri el az 50 grammot, így abszolút beltéri használatra ajánlott. Ezt támasztja alá a 3 csatornás, Mode 4-es kiosztású infrás távirányító, hiszen az infravörös fényt a kültéri napsütés "szétveri, betakarja", vagyis lehetetlenné teszi, hogy a helikopterhez a távirányító utasításai eljussanak. Ha ez nem lenne, akkor sem tudnánk vele kültéren mit kezdeni, mert a rendkívül alacsony tömeg a legkisebb széllökésre is rosszul reagál.

Salvation 36
Salvation 36

A helikopter különlegessége a gép váza alá épített mikrokamera, ami fényképezni és videófelvételt készíteni egyaránt tud. Az elkészült felvételeket a kamera microSD kártyára rögzíti, amihez az USB adaptert a helikopterrel együtt kapjuk. Na a felvétel nem egy nagy durranás, nem ezzel fogják leforgatni Bruce Willis legújabb filmjét, de játéknak mindenképpen nagyszerű. Leforgathatjuk saját Airwolf filmünket. A kamerát a távirányító gombjairól vezérelhetjük.

A gép megfelelően toleráns, talán egy kicsit túl finom is a vezérlése. Az alumínium szendvics szerkezetű váz nagyon erős, akár a nagyobb eséseket is jól tolerálja - bár ezt mi nem teszteltük. Egyébként a vázszerkezet megegyzik az Align T-Rex 250, 450-es szendvics rendszerű vázával. Ha a kamerát elindítjuk, a vezérlés még kimértebbé válik, a fordulás egyenesen kényelmetlenül lassú lesz, szinte alig akar forduln, egyébként teljesen jól tartja az irányt, a giroszkóp a koaxiális világhoz mérten rendkívül pontosan dolgozik.

Hiányzik a távirányítóról a kamera visszajelzése, így maximum csak tippelni tudunk, hogy a kamera megy vagy nem. Ha végképp elbizonytalanodunk, a gépet ki kell kapcsolni, majd újra bekapcsolni. Ekkor a kamera biztosan ki lesz kapcsolva. Ugyanakkor a távirányító meglepő formája ellenére nagyon kényelmes, jó fogású. Az árát tekintve is nagyon jó választás.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

 

WT WD0516G - Salvation 16

Közepes méretű, 3 csatornás helikopter, kültéri használatra - kb 19 000 Ft 

A Salvation sorozat egyetlen klasszikus elrendezésű forgószárnyas játéka. A fixed pitch rotor munkáját egy különálló motorral rendelkező, szintén fix állásszögű farokrotor támogatja. Méretei és szerkezete - még a stabilizátorok alakja, vagy a kabin megjelenése is - kísértetiesen emlékeztet egy Align T-Rex 250-esre, ezért összehasonlításul azt is mellé tettük.

Salvation 16
Salvation 16

Sajnos ez az a gép, ahol erős óvatosságra intünk mindenkit, még a tapasztaltabb pilótákat is. A legfőbb probléma a spórolás. A helikopter ugyanis Mode 4 kivitelű 27 MHz-es, de 3 csatornás rádióval érkezik, aileron irányú vezérlés nincs, ez pedig rendkívül veszélyessé teszi. Lakáson belül pontosan ezért nem is ajánljuk, kültéren viszont csak szélcsendes időben, legfeljebb enyhe szellő mellett használható. 

A gond a helikopter fizikájában van. A forgószárny vagyis a főrotor reakció nyomatékát a faroklégcsavar egyenlíti ki. Az elfordulás ellen a helikoptert egy giroszkóp  biztosítja, viszont  a farokrotor oldal irányú eltolását nem kompenzálja semmi, valamint a légpárnán való elcsúszás leküzdéséhez is nagyon kellene az aileron vezérlés.

Ezek miatt a jelenségek miatt fűből, egyenetlen talajról igazából nem lehet felszállni, mert a helikopter szeretne oldalra elmozdulni, így megfelelő lendület nélküli felszállás esetén előbb borul fel, mintsem elemelkedne. 

Az aileron vezérlés hiánya miatt hajlamos oldalra kontrol nélkül kitörni, így kellő távolságot kell tartani a helikoptertől. A hirtelen változásokat a vezérlésben nehezen emészti meg, néha nagyon lassan reagálja le. Kis energiájú mozgásoknál (lassú előre haladás, finom emelkedés, finom fordulás) a farok a különálló motor ellenére nagyon jól tartja a gépet, de erősebb emelkedésre a farkát néha elég csúnyán eldobja.

Az áramellátásról egy 2S1P 850 mAh-s integrált LiPo akkumulátor gondoskodik, de csatlakozói okosan ki lettek vezetve, így a standard JST és a HiTec balansz csatlakozó használatával egy átlagos töltőről is kényelmesen tölthető. Az akkumulátor egyébként 2C-vel 20-25 perc alatt feltölthető, míg a gyári töltő megközelítőleg 1 óra alatt hozza ismét üzemképes állapotba a gépet. A repülhető idő átlagosan 7-8 perc körül alakul, utána már az akkumulátor kínzásával lehet csak a levegőbe emelkedni - ez meg az akkumulátor halálos ítélete.

Salvation 16
Salvation 16

Kizárólag stabil iránytudás mellett, megfelelő kert vagy szabad tér esetén ajánljuk a használatát, lakáson belül - a kis teljesítményű motorok ellenére is - kifejezetten veszélyes. Másik nagy veszélye abban rejlik, hogy látszólag megyezik a T-Rex 250-essel - persze csak az avatatlan szem számára, annak is csak távolról. De azt a hamis képet sugározhatja, hogy ha tudok az egyikkel repülni, akkor a másik se lesz probléma. El kell szomorítsak minden reménykedőt: a két gép viselkedése teljesen más, sajnos ez a helikopter sem fogja senkinek megspórolni az igazi RC helikopterekhez vezető szimulátoros utat.

Ugyanakkor sokkal közelebb áll a helikopterek viselkedéséhez a gép viselkedése, mint az a koaxiális helikoptereknél tapasztalható, ezt a gépet már vezetni kell. Viszont nem fog a levegőben felborulni, nem fog a levegőből lecsúszni, de arról itt már nincs szó, hogy ha gáz van, elengedek mindent, a helikopter stabilizálja magát. A gépet a nagy kihívást kedvelőknek ajánljuk.

Irányíthatóság: CsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: Csillag

 

WT WD0537G - Salvation 37
kisméretű, 3 csatornás, koaxiális helikopter, háton repülés funkcióval - kb 12 000 Ft

A felhozatal harmadik érdekes darabja. Ez a forgószárnyas "hivatalból" tud háton repülni (háton, nem fejen - a helikopternek nincs feje). Először nem is értettem, hogy mi a különlegesség ebben, hiszen a helikopter háton repüléséhez a lapátokat meg kell fordítani, ami korábban az alsó körön volt, az felülre kerül, ami felül volt, az alulra és persze mind a négy lapát fordítva - nem is lehetne ez másképpen egy koaxiális, fixed pitch helikopternél. Vagyis ezt minden koax tudja.

Salvation 37
Salvation 37

Csakhogy a Mode 4 kiosztású 3 csatornás infrás távirányítón van egy mágikus kapcsoló. A főkapcsoló három állású: egy ki, egy talpon be, egy háton be állással. Háton megfordítja a vezérlést, így a pilótának nem kell azzal foglalkozni, hogy háton van, azaz fordítva kellene mindent vezérelni, az elektronika ezt magától elvégzi. A gyakorlott RC pilótáknak - mint nekem is - ez először kifejezetten zavaró, hogy úgy kell a háton repülő géppel repülni, mintha talpon lenne, de ezt is meg lehet szokni, onnantól kezdve pedig nagyon jó szórakozás.

Na azért ez a gép nem lesz 3D képes helikopter, még bekapcsolás előtt el kell dönteni, hogy talpon vagy háton repülünk, mert a lapátokat úgy kell felszerelni. Háton a start kézből indul, kézben ér véget, így csak haladóknak ajánlott ez a repülési mód.

A karácsonyfa világítás a távirányítóról ki- vagy bekapcsolható. A távirányítóból hiányzik a koaxoknál a throttle karon megszokott rugó, így a kar nem kerül alapállásba, ha elengedjük - pont azért, hogy háton is el tudjunk indulni.

Persze a talpon repülés is létező képesség, amiben nagyon pontos, jól vezethető, bár a a kapott próbadarab kicsit imbolygós volt. A giroszkóp megfelelő trimmelés mellett pontos, a helikopter kicsit lassú. Ha nyomva tartjuk az "accelerate" gombot, akkor egészen fürgévé válik - ennek kellene az alapállapotnak lenni. Kifejezetten beltéri használatra, hiszen a mérete és tömege a Salvation 36-tal említhető egy lapon.

Irányíthatóság: CsillagCsillagCsillagCsillag
Biztonság: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag
Felépítés (eseményállóság): CsillagCsillagCsillagCsillag
Ár/érték: CsillagCsillagCsillagCsillag
Kezdőknek ajánlott: CsillagCsillagCsillagCsillagCsillag

 

Összesítés

A két kicsi koaxiális helikoptert szinte bárkinek ajánlani tudom beltéri használatra, első vagy tanuló helikopternek. A Speedshop.hu megfelelő alkatrész-utánpótlást biztosít, így a törések ellen is jól védhetjük magunkat. Persze mindegyik gép képes megrongálni a szobapálmát, leverni a Herendit - szemsérülést bármelyik okozhat - de kellő óvintézkedések, megfelelően tágas belső tér mellett bárkinek jó szórakozás lehet.

A Salvation 16-ot csak megfontolt mérlegelés, komolyabb biztonsági előkészületek mellett, és semmiképpen sem első helikopternek ajánljuk. Használatához az irányok rutinszerű ismerete alapkövetelmény. 

 

 

 

 

 

Hirdetések

Hirdetések

Facebook

  • Javítás, helyreállítás
  • Beállítás
  • Berepülés
  • Szaktanácsadás
  • Szimulátoros oktatás
  • Bemutató, demonstrációs repülés
  • Molinó, zászló vontatása helikopterrel
  • Légi fotózás, filmezés
  • Oktatás, oktatórepülés

további információk...

Telefon: 30/235-8690
Hétfőtől-péntekig, reggel 9-től este 6-ig

Illetve Skype segítségével, amikor elérhetők vagyunk a fenti időtartamon túl is:

Linkek

Társoldalak - linkajánló

Forgószárny blog

Forgószárny blog

Alapvetően kezdőknek vagy csak érdeklődőknek szóló webnapló. Kevesebb technikai részlettel, több életérzéssel. A célja, hogy kedvet csináljon, felvilágosítson.

Happycopter

Happycopter

Eljárásszimulátor helikopterre

Próbáld ki a helikoptervezetés élményét kockázatok nélkül. Ülj be a pilótaülésbe szállj fel, és próbáld ki magad egy helikopter pilótaülésében.

LHSN.HU

Légi Huszárok Szolnok
Az MH. 86. Szolnoki Helikopter Bázis életét bemutató weboldal. Rengeteg videó, fénykép, információ az igazi forgószárnyas világból.
BHS HELICOPTER

BHS HELICOPTER

BHS Hungary Kft.

Helikopteres repülés, légitaxi, élményrepülés, pilóta képzés helikopterre. A BHS Hungary Kft. Robinson R-22 és R-44-es helikoptereivel áll mindenki rendelkezésére.

©2010 rchelicopter.hu
Minden jog fenntartva - All rights reserved
adatvédelmi nyilatkozat | jogi közlemények | publikációs lehetőségek | impresszum